در کشور بریتانیا و برای پرکردن خلأ و کمبود نیروی متخصص
اولین مدرسه مجازی امنیت سایبری راه اندازی شد
میترا جلیلی
خبرنگار
بهدنبال شیوع کرونا میلیونها کودک در سراسر جهان از رفتن به مدرسه بازمانده و خانه نشین شدهاند و دراین میان والدین نگران نقض حریم خصوصی کودکان خود هستند چرا که این قشر، ساعات زیادی آنلاین هستند و اگر آموزشهای لازم را نبینند، احتمال سوءاستفاده از آنان دراین فضا وجود دارد. دولت بریتانیا تصمیم گرفته است در شرایط کنونی یک مدرسه مجازی امنیت سایبری راهاندازی کند که میتوان آن را نخستین مدرسه درنوع خود در جهان دانست. این مدرسه راهکارهایی برای محافظت از کودکان در برابرهکرها ارائه میدهد و البته تلاشی برای پر کردن خلأ و کمبود نیروهای متخصص حوزه امنیت سایبری دراین کشور نیز خواهد بود.
یک مدرسه برای بریتانیاییهای 13 تا 18ساله
بهمنظور تأسیس مدرسه مجازی Cyber Discovery، دولت بریتانیا همکاریهایی را با انستیتوSANS، یک سازمان آموزش حرفهای، وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش(DCMS) و همچنین مرکز امنیت ملی سایبری(NCSC) آغاز کرده است.
«جیمز لین» مدیر ارشد فناوری درSANS و یکی از بازوهای اصلی ایجاد این مدرسه مجازی گفت: امنیت سایبری رشتهای جذاب و سرشار از فرصتهایی برای نوآوری است و همچنین میتواند دنیای آنلاین را بیش ازهمیشه امن کند. این، فرصتی برای کودکان خانه نشین در روزهای کرونایی است که بهجای گشتوگذار بیهدف در وب سایتها، همانطور که«شرلوک هولمز» در دنیای واقعی مجرمان را زیر ذره بین خود قرار میداد، آنها هم مجرمان سایبری را در فضای آنلاین ردیابی کنند و به شرلوک هولمزهای کوچک دیجیتال تبدیل شوند.
در این مدرسه آنلاین، روزانه 45دقیقه برنامههای لایو با تمرکز بر آموزش برنامه نویسی، کدگذاری، آشنایی با الگوریتمها، امنیت آنلاین، هک اخلاقی و مهندسی اجتماعی(social engineering) در اختیار دانشآموزان 13 تا 18ساله قرار میگیرد.
به اعتقاد دولت بریتانیا هرچند مدارس تعطیل هستند ولی از همین فرصت میتوان بهترین بهره را گرفت تا کودکان با استفاده از دورههای آنلاین مدرسه مجازی امنیت سایبری، امیدهایی برای تأمین امنیت سایبری این کشور درآینده باشند. درهمین راستا و بهمنظور شناسایی استعدادها و آموزش از سنین پایین، کودکان بیشاز 200 چالش امنیت سایبری را پشت سر میگذارند و عملاً در قالب گیمهایی خاص به کدنویسی، کرک کردن(crack) کدها، رمزگذاری، رمزگشایی، شناسایی حفرههای امنیتی و وصله کردن آنها میپردازند و حتی در مراحل بالاتر یک حمله سایبری را در قالب چارچوبهایی خاص انجام میدهند تا با نحوه عملکرد هکرها بیشتر آشنا شوند.
این شرلوک هولمزهای کوچک در بخشی دیگر از برنامههای درسی این مدرسه آنلاین، بهصورت هفتگی در وبینارهایی خاص (همایش آنلاین و مخفف اصطلاح
Web-based seminar) شرکت میکنند تا کارشناسان امنیت اطلاعات درباره رشتههای امنیتی از جمله جرمیابی دیجیتال (Digital Forensic)، رمزنگاری و سیستمهای عامل برای آنها صحبت کنند.
این مدرسه قرار است در سه ماهه تابستان یا تا هر زمانی که قرنطینه و تعطیلی مدارس ادامه یابد، همچنان برپا باشد و البته شرکت در آن برای همه دانشآموزان بریتانیایی رایگان است.
اما گفته میشود از میان این دانشآموزان تعدادی بهعنوان برگزیده انتخاب خواهند شد تا بهصورت حضوری سر کلاس درس مشغول یادگیری امنیت سایبری باشند و در همین راستا امریکا نیز خواستار استفاده دانشآموزانش ازاین کلاسهای مجازی شده است و قرار است این کلاسها در امریکا دوهفته بعد از بریتانیا برگزار شود اما دانشآموزان برای حضور در این مدرسه مجازی، باید شهریه پرداخت کنند.
بازی به وقت آموزش
بیشتر برنامهها دراین مدرسه بر مبنای تاکتیکهای بازی است. همه بازیها با سن کودکان متناسب بوده و تفریح، خلاقیت و تحلیل را بههمراه دارد. یکی از برنامههای این مدرسه سایبری مجازی، ازسوی آژانس ملی جرم و چالش امنیت سایبری بریتانیا ارائه خواهد شد.
این آژانس یک بازی خاص با نام free CyberLand game را بهعنوان بخشی از تکالیف درسی در اختیار کودکان قرار میدهد. این کاربران کوچک باید از یک شهر مجازی در مقابل هکرها محافظت کنند و درعین حال مهارتهای امنیت سایبری در ردههای بالاتر را نیز بیاموزند. دراین بازی، تعدادی ساختمان دیده میشود و کاربردرهرساختمان این سرزمین سایبری، با چالشهایی مواجه است پس باید با کمک توانمندیها و مهارتهای سایبری خود، با آنها مقابله و امتیاز جمع کند. اگر کودک بتواند از همه ساختمانها در مقابل هکرها دفاع کند یک کد عبور دریافت میکند و میتواند وارد مراحل بعدی شود. دراین بازی کودک درست مانند یک مأمور آژانس امنیت سایبری کار میکند و اگر موفق شود قبل از هکرها حفرههای امنیتی را پیدا کند امتیازهایی ویژه میگیرد و میتواند امیدوار باشد که در ردیف استعدادهای خاص این رشته قرار خواهد گرفت.
بهکودکان با استعداد اجازه داده میشود تا از همان ابتدای آموزش در به دام انداختن بدافزارهایی که در زمان شیوع کرونا فعال شدهاند به افراد حرفهای و هکرهای کلاه سفید کمک کنند یا به یاری بیمارستانهایی بشتابند که اکنون زیر تیغ هکرها قرار دارند. یکی دیگر از بازیهای مورد استفاده دراین مدرسه، CyberStart Game است که کودکان در این بازی باید با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم کنند تا علاوه بر آموختن مهارتهای تکنیکی، ذهن آنها نیز خلاقتر شود.
کودکان همچنین به فعالیت در آزمایشگاههای مؤسسه EC-Council نیازدارند که یکی از معتبرترین کمپانیهای فعال در دنیای امنیت و ارائه دهنده دورههای امنیت از سطح مقدماتی تا سطح پیشرفته است. این مؤسسه که با وزارت دفاع بریتانیا و وزارت کشور نیز همکاری دارد هنوز اعلام همکاری نکرده ولی انتظار میرود این موضوع انجام شود و سطح دانش این کاربران کوچک را تا حد زیادی بالا ببرد.
طراحان این مدرسه سایبری معتقدند دانشآموزان پس از شرکت در این آزمایشگاهها میتوانند در قالب گروههای هکری، کار تیمی را نیز تجربه کنند. گفتنی است که در این مدرسه مجازی، امتحان نهایی در پایان هر ترم وجود ندارد ولی هردانشآموز پروژه سایبری مخصوص به خود را دارد که باید ارائه بدهد.
کمبود نیروی متخصص امنیت سایبری در جهان
کمبود نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری در روزهای کرونایی که فرصتی مناسب بهدست هکرها افتاده، بیش از پیش به چشم میآید و بسیاری معتقدند بریتانیا ایجاد مدرسه سایبری مجازی خود را در راستای پرکردن این خلأ در آینده کلید زده است. بههرحال هم دولت بریتانیا و هم بخش خصوصی نیاز به نیروی متخصص بیشتری در حوزه امنیت سایبری دارند. البته این موضوع محدود به بریتانیا نیست چرا که پیش از بحران کرونا و اثرات اقتصادی شدید آن، تخمین زده شده بود که در جهان بیش از4میلیون کمبود نیرو دراین زمینه وجود دارد و باید همه کشورها برای آن فکری کنند تا عرصه برمجرمان سایبری تنگتر شود.
بریتانیا پیش ازاین نیزبرای آموزش و شرکت دادن کودکان در برنامههای امنیت سایبری تلاشهایی داشته است واز سال گذشته با تصویب قانونی با نام Hack_Right، نوجوانان را از فعالیتهای غیرقانونی هک کردن به گروههای هک اخلاقی و دستیار آژانسهای امنیت سایبری هدایت میکند. به اعتقاد نمایندگان موافق این طرح ها در مجلس عوام انگلیس، همه تحقیقات جرایم سایبری نباید به هکرهایی با دستبند ختم شود و اگر مجرمان در گروه سنی 12 تا 23سال قرار داشته باشند از ظرفیت آنها به نفع دولت استفاده میشود. گفتنی است که دولت بریتانیا تنها درسال گذشته موفق شد 400 هکر نوجوان را جذب کند که متوسط سنی آنها 19سال بود. درواقع این هکرها بهجای اجرای احکام قضایی، تحت آموزشهای هک اخلاقی قرار میگیرند وبا بزرگان حوزه امنیت سایبری آشنا میشوند تا براساس استعداد و علاقه، راه آینده آنها مشخص شود.
چگونه بحران «کرونا» را به یک فرصت تبدیل کنیم؟
مهدی بینا
متخصص حوزه فناوری و توسعه شهر هوشمند (AIT اتریش)
هر تهدید و بحرانی یک پنجره فرصت دارد، فرصتی برای جایگزینی باورهای جدید روز با تفکرات سنتی و نادرست، فرصتی برای یادگیریهای عمیق؛ تردیدی نیست که همهگیری کرونا منجر به کاهش بسیار گستردهای در تجارت داخلی و بینالمللی شده است، اما با نگاهی عمیقتر این اتفاق عملاً یک واکنش زمین به رفتارهای سالهای گذشته انسان است، چه بسا که ویروس پاندمی کرونا، فرصتی را فراهم آورده که موجب کاهش بیش از 200 میلیون مترمکعب گازهاى گلخانهاى و دیاکسیدکربن شده و این یعنی پایین آمدن دماى کره زمین در آینده نزدیک و حفظ بقاى بیش از ۷۰۰ گونه گیاهى و جانورى، یعنی یک نفس عمیق و راحت زمین از دست انسان.
با توجه به سرعت تغییرات در عصر تحول دیجیتال و وابستگی موفقیت به فاکتورهای فناوری و نوآوری، بسیاری از شغلهایی که امروز وجود دارند تا 10 سال آینده از بازار حذف شده و برنامههای مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) و زنجیره بلوکی (Block chain) یا ماشینهایی با کمک هوش مصنوعی (AI) این مشاغل را انجام خواهند داد. باید در سیستم آموزشی فرصتی را فراهم آوریم تا چیزهایی را یاد بگیریم و به فرزندانمان بیاموزیم که در دهه آینده ماشینها و روباتها نتوانند آنها را انجام دهند. برای رقابت با روباتها باید روی تقویت قدرت تفکر تحلیلی و نوآورانه و کار تیمی متمرکز شویم، چرا که توسعه حاصل یادگیریهای عمیق جمعی است.
این موضوع از نگاه یونسکو در تعریف فرد باسواد امروز اینگونه مطرح میشود که «باسواد، کسی است که بتواند از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند» و این یعنی تغییر پارادایمهای فکری در تجهیز امروز خود و فرزندانمان به ابزارهای فناوری و نوآوری برای ایجاد تغییر مثبت و رشد فردایمان.
اگر در یک یا چند ناحیه از مسیر توسعه کشور، روزنه بهبود وجود ندارد، باید از مواردی که میتوانیم، از خودمان شروع کنیم تا دریچه فرصتها برای دیگر تغییرات فراهم آید.
پیشنهادات ویژه به کسب و کارها و شرکتهای دانشبنیان
اقدامهای پیشنهادی که کسب و کارهای کوچک و متوسط و شرکتهای دانش بنیان باید در این روزها انجام دهند این است که اول باید چارت مواجهه و حل چالشهای ضروری که برای نیروی کار، ذینفعان و مشتریان آن کسب و کارها پیش آمده است را ترسیم کنند. دوم اینکه باید برای تابآوری خود نقشهای تدوین کنند. اساساً هر مکانیزم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند برخورد با حداقل پارامترهای شوک است. این مهم از تابآوری در توسعه شهرها (از اصول توسعه شهرهای هوشمند) گرفته تا تابآوری در حوزه اقتصادی، پولی و بانکی را شامل میشود. استقرار دیدهبان مدیریت تابآوری بهمنظور پایش شاخصهای کلیدی توسعه از اقدامهای اصلی این مهم تلقی میشود.
سوم اینکه باید برنامه ریسکهای تجاری را تدوین کنند تا بتوانند ریسکهای تخریبی بر اساس شدت و میزان تأثیرگذاری را شناسایی و اولویتبندی کنند. سناریوهای واکنشی مناسب بعلاوه سناریوی وضعیت بدبینانه ترسیم کنند. شناسایی شکافهای بالقوه مالی و مدیریت و کنترل جریان نقدینگی اهمیت دارد. چهارم اینکه باید برای برنامه اجرایی و mile stone بازگشت به نقطه قبل از بحران تدوین کنند. در این راستا باید جایگزینی منابع و دیجیتالایز کردن سیستم تعاملات و طبقهبندی مناطق بر اساس شدت مواجهه با ویروس را در دستور کار قرار دهند.
پنجم اینکه در برنامه توسعه پس از مرحله بازگشت خود بازنگری داشته باشند. در دوران کووید۱۹، در اکثر بخشهای اقتصادی عرضه و تقاضا با افت چشمگیری روبهرو است و کاهش تقاضای مصرفکننده داخلی، تأثیر منفی بر تولید و اشتغال گذاشته است. این کاهش میتواند در تولیدات کارخانهای تأثیر منفی کمتری داشته باشد، اگر شرکتها بتوانند با استفاده از تسهیلات دولتی دورهگذار کرونا، بهجای کاهش تولید و اخراج کارمندان و کارگران، موجودی انبار خود را افزایش دهند. با این اقدام، تأثیرات مثبت بر بخش خدمات با مقیاس کوچک تولید، چشمگیر خواهد بود.
ششم اینکه از تخصص شخصی، تیمی و سازمانی خود درآمدزایی کنند. افرادی که در محیطهای اقتصادی و دارای امتیازات ویژه اجتماعی رشد میکنند، همیشه مزیتی در برابر آن دسته از افرادی که در شرایط محیطی کمتر مطلوبی هستند، خواهند داشت. بدین منظور سعی کنید خود را در محیط درست قرار دهید. با شرایط کاهش ارزش ریالی، فرصتسازی کنید، یا بسترسازی و ایجاد پلتفرمهای عرضه و تقاضا یا عرضهکننده تخصص و هنر خود باشید. در زیر تنها به چند مورد کوچک از فرصتهای درآمدزایی اشاره شده است:
الف- کارهای آزاد یا Free lancer: نمونههای کارتان را در پلتفرم داخلی و بینالمللی آپلود کنید، قطعاً اگر کسی به تخصص شما یا تیمتان نیاز داشته باشد و از نمونه کار شما خوشش بیاید، به شما درخواست کار میدهد. حال این پروژهها میتواند از عکاسی، حسابداری، ویرایش فیلم، صداگذاری و طراحی سایت و گرافیک تا برنامهنویسی هوش مصنوعی باشد.
ب- تولید کتاب صوتی: کافی است کتابهای مناسب سلیقه بازار هدف خود را به نسخههای صوتی تبدیل کنید و بر بستر پلتفرمهای اشتراک صوت قرار دهید. هر بار که کسی این کتاب را دانلود کند، پلتفرم بخشی از درآمدهای خود را با شما سهیم میکند.
پ- مشارکت در مطالعه بازار و آمار: پلتفرمهای مختلفی برای نظرسنجی محصولات و خدمات و نیز مطالعه بازار وجود دارند که میتواند در تصمیمگیری بهتر آنان و مشتریانشان عمل کند، بنابراین صاحبان این پلتفرمها برای این نظرات و اطلاعات، هزینه پرداخت میکنند.
ت- آموزش آنلاین: هر دانش و تخصصی که دارید را با اسلاید و فیلم به زبان انگلیسی و فارسی توضیح دهید و درآمدزایی کنید. چه چیز بهتر از هزینه ریالی، درآمد ارزی.
بدانیم که ایران امروز در بهترین شرایط جمعیتی بهلحاظ نسبت تکفل و شرایط تحصیلی قرار دارد و میتوان مبتنی بر تغییر پارادایمهای روز اشتغال در جهان با بهرهگیری از فناوری بلاکچین علاوه بر افزایش سهم اشتغال در کشور، از تحریمها نیز فرصت بسازیم.
فرصتهای پیش روی دولت:
فرصت نخست: در این برهه زمانی، دولت میتواند با دو ابزار مهم سیاستگذاری یعنی نرخ ارز و نرخ بهره، نقش مؤثری در تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایفا کند. بانک مرکزی با سیاست کاهش نرخ بهره و الزام بانکهای تجاری به اجرای آن در خصوص ارائه تسهیلات آسان و کم بهره به کسب وکارهای کوچک و متوسط به شرط حفظ نیروهای کار و در عین حال با کاهش سپردههای قانونی این بانکها نزد بانک مرکزی، میتواند نقدینگی در سیستم را افزایش دهد. فرصت نهفته این است که کاهش ارزش پول برای حفظ رقابت در مقابل کاهش تقاضای جهانی ممکن و حتی ضروری باشد.
فرصت دوم: جذب بخش قابل توجهی از نقدینگی سیار از طریق صندوق حمایتی دورهگذار کرونا در بورس با ارائه سود منطقی صورت پذیرفته و تمام سازمانهای عمومی، دولتی، خصوصی و حتی مردم را تشویق به خرید واحدهای صندوق (که عمدتاً متشکل از یونیتهای شرکتهای دانشبنیان و فناور است) کرده و ضمن رصد و پایش لحظهای از طریق دیدهبان مدیریتی منابع، از آشفتگی تورم و رکود اقتصادی تا حدی جلوگیری کند.
در این میان، دولت میتواند با تغییر نگرش، خدمات عمومی را به جای بدهی خود به افراد ببیند و کاملاً شفاف و صادقانه آن را با مردم در میان بگذارد. عملاً سیاستهایی مانند انتشار اوراق بدهی و تسریع در فروش داراییهای مازاد دولت، مالیات بر درآمد پایه و مالیات بر ثروت که شاید تا به امروز غیرعادی تلقی میشدند، میتوانند در دستور فوری کار دولت برای تأمین هزینهها و تسهیلات قرار گیرند.
فرصت سوم: اگر درست بنگریم، کشور حتی میتواند از قیمت جهانی پایین نفت فرصتسازی کند، در واقع ضرب این افت جهانی، میتواند از طریق کاهش قیمت سوخت و برق به تولیدکنندگان و کارخانجات صنعتی و تجاری و کاهش قیمت گازوئیل در بخش کشاورزی و ترابری منتقل شود و حاصلضرب منفی در منفی، برای کشور مثبت شود.
بر بستر شبکه ملی اطلاعات و با یک نرم افزار ایرانی صورت گرفت
بازدید آنلاین رهبری از کارخانه های تولیدی
حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در شبکه اجتماعی توئیتر خود از بازدید مجازی رهبری از کارخانههای تولیدی خبر داد.
بهگزارش«ایران» معاون وزیردراین توئیت نوشت: بازدید مجازی رهبر معظم انقلاب از کارخانههای تولیدی درمناطق مختلف کشور با استفاده از یک نرم افزار ایرانی ودر بستر شبکه ملی اطلاعات با کیفیت مناسب انجام شد. گفتنی است منتقدین دولت همیشه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص وزیر را به اهمال در توسعه شبکه ملی اطلاعات متهم می کنند ولی با مقایسه پیشرفت این شبکه از آغاز بهکار دولت تدبیر وامید میتوان به نادرست بودن این انتقادها پی برد.
مهلت سه روزه برای دریافت جایزه «نت سنج پلاس»
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کنندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)گفت: جایزه اینترنت رایگان نتسنج پلاس روزانه به 50نفر به قید قرعه تعلق میگیرد اگر کسی بههر دلیلی جامانده است در سامانه ثبت شکایت کند تا ظرف 3 روز رسیدگی کنیم.
بهگزارش فارس پیمان قره داغی در ادامه افزود: به هر یک از افرادی که وارد سامانه نت سنج پلاس شده و از این سامانه استفاده کردند در همان زمان اهدای جایزه انجام شده است اما اگر کسی از دریافت هدیه جامانده است اعلام کند. قره داغی تصریح کرد: در روزهای اخیر افرادی بودند که به دلایل مختلف جوایز خود را دریافت نکردند که پس از پیگیری نسبت به اهدای جوایز آنها اقدام شد در حال حاضر اگر افرادی از دریافت جایزه جا ماندهاند در سامانه ثبت شکایت کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
نمایشگاه «اینوتکس 2020» آنلاین برگزار میشود
شیوع ویروس کرونا نهمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری «اینوتکس ۲۰۲۰»، را به تعویق انداخت.
بهگزارش «ایران»، دبیرخانه اینوتکس ۲۰۲۰ اعلام کرد، این نمایشگاه ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه سالجاری بهصورت آنلاین برگزار خواهد شد. بدین ترتیب اینوتکس اولین نمایشگاه مجازی (Virtual) کشور خواهد شد. این تصمیم با توجه به دلایل علمی مبنی بر گسترش بیماری کرونا بواسطه اجتماعات، اتخاذ شده است. همچنین با توجه به آسیب دیدن بسیاری از کسبوکارهای نوپا از این پاندمی و نیاز این کسبوکارها به زمان برای بازگشت به حالت طبیعی، نمایشگاه امسال با دوماه تأخیر یعنی در تاریخ ۲۲ تا ۲۵ مردادماه برگزار میشود. رویدادهای جانبی این نمایشگاه اعم از «استیج»، «کافه سرمایه»، «اینوتکس کوآپ»، «اینوجوان» و سایر بخشهای جانبی نمایشگاه نیز بهصورت مجازی برگزار میشوند. گفتنی است، نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری اینوتکس، بهعنوان تخصصیترین نمایشگاه در زمینه نوآوری در کشور به شمار میرود و طی هشت دوره برگزاری خود میزبان استارتاپها و شرکتهای فناوری زیادی از کشورهای مختلف بوده است.
ارز دیجیتالی چین رقیب جدید دلار
بانک مرکزی چین عملیات پایلوت ارز دیجیتالی خود را با نام «دیسپ» آغاز کرد.
بهگزارش ایسنا ،مرکز تحقیقات ارزهای دیجیتال که بازوی اصلی اجرای این پروژه در بانک مرکزی چین محسوب میشود، به روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» اطلاع داده است که طرح آزمایشی راهاندازی این ارز در چهار شهر شنژن، سوژو، ژیونگ آن و چنگدو آغاز شده است. استفاده از این ارز دیجیتالی که فعلاً «دیسپ» نامیده میشود، در حال حاضر تنها برای تعداد محدودی از بانکها و کاربران در چهار شهر فوق مهیا شده است. بهگفته تری لیو، مدیر گروه مشاورین «وون چین تکنولوژی» دیسپ دارای سه تفاوت عمده با سایر ارزهای دیجیتالی نظیر بیتکوین است: نخست اینکه بیتکوین غیرمتمرکز و استخراج پذیر است، درحالی که دیسپ متمرکز و تحت کنترل دولت است، دوم اینکه نردبان دیجیتالی دیسپ توسط دولت کنترل خواهد شد و در بستر سیستم توزیع نخواهد شد و سوم این ارز با هدف استفاده در سیستم تجاری و بازرگانی توسعه مییابد تا بتوان ازآن به مانند شکل فعلی پول استفاده کرد.
توسعه ارز دیجیتالی چین بخشی از برنامه کلان این کشور برای جهانیسازی یوان است. روزنامه دولتی، چاینا دیلی در مقاله ۲۴ آوریل خود گفته بود امریکا دلار را بهعنوان یک سلاح استفاده میکند و باید وابستگی به آن را کاهش داد. در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مدعی شده است شواهدی در اختیار دارد که نشان میدهد ویروس کرونا با سهلانگاری چین به خارج درز کرده و این کشور را به اعمال تعرفههای جدید تهدید کرده است.
فیس بوک چندین حساب کاربری ایرانی را مسدود کرد
فیسبوک طی اقدامی خصمانه و تبعیضآمیز صدها حساب کاربری متعلق به رسانههای ایرانی داخل کشور را در شبکه اجتماعی خود مسدود کرد.
بهگزارش مهر، فیسبوک علت تعطیلی حسابهای کاربری یادشده را انتشار پیامهایی در حمایت از جمهوری اسلامی دانسته است. بسیاری از حسابهای تعطیل شده از سال ۲۰۱۱ بدین سو در فیسبوک مشغول فعالیت بودهاند. فیسبوک در گزارش خود از تعطیلی ۸ شبکه از حسابهای موجود دراین سایت خبر داده که یکی از آنها را به صداوسیمای ایران منتسب کرده است.
براساس برخی اسکرین شاتهای منتشر شده توسط فیسبوک، برخی از موارد انتشار اطلاعات نادرست توسط رسانههای ایرانی دراین شبکه اجتماعی انتقاد از مداخله عربستان سعودی در خاورمیانه، حمایت از جنبش تسخیر وال استریت وانتقاد از سیاستهای دولت امریکا بوده است.
ناتانیل گلیشر رئیس واحد سیاستگذاری فیسبوک در حوزه امنیت سایبری مدعی شده که «شبکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ارتباطات قابل توجهی با یک کمپین پخش اطلاعات غلط وابسته به ایران که قبلاً شناسایی شده بود، داشته است. اما بسیار زود است که بگوییم آیا خود صداوسیما مسئول مستقیم فعالیتهای این کمپین بوده است یا خیر.» وی برای اثبات ادعاهای خود حاضر به ارائه هیچگونه شواهد و مدارک قابل قبول و باورپذیری نشده است.